آشنایی با مواد خطرناک موجود در لوازم آرایشی

لوازم آرایشی | سوالی که بدون شک در ذهن همه ما وجود دارد آن است که آیا ممکن است محصولات مراقبت از پوست و لوازم آرایشی به مرور زمان باعث پیری زودرس پوست یا مسمومیت شوند؟ به طور کلی می توان گفت همه لوازم آرایشی و بهداشتی پایه شیمیایی دارند و حتی محصولاتی که از ترکیبات گیاهی مشتق شده اند نیز در دسته فرآورده های شیمیایی طبقه بندی می گردند.

اما اگر بخواهیم صادقانه به این موضوع نگاه کنیم متوجه می شویم روزانه پوست خود را تحت اثر بسیاری از این مواد قرار می دهیم. آیا باید از امروز تمام کرم ها و لوازم آرایشی خود را کنار بگذاریم؟ واضح است که چنین رویه ای منطقی به نظر نمی رسد. با خرید لوازم آرایشی استاندارد و فاقد مواد مضره و یادگیری شیوه صحیح استفاده از آن ها می توان از آسیب دیدن پوست و پیری زودرس جلوگیری کرد. نکته قابل توجه دیگر آن است که در بسیاری از موارد این عدم اطلاع ما از چگونگی استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی است که باعث آسیب دیدن پوست و بروز جوش می شود.

می پرسید منظور از شیوه صحیح استفاده از فرآورده های آرایشی و بهداشتی چیست؟ با رعایت چند نکته ساده می توان با خیال آسوده از لوازم آرایشی استفاده کرد و از هرگونه خطری نیز به دور بود. از جمله این نکات کلیدی می توان به توجه به مواد تشکیل محصولات آرایشی، شستشوی صورت پیش از استفاده از این فرآورده ها و پاک کردن پوست از آن ها در انتهای روز اشاره کرد.

در ادامه شما را با مواد خطرناک و مضر موجود در برخی لوازم آرایشی آشنا خواهیم کرد تا به هنگام خرید انتخاب ساده و سالم تری داشته باشید.

بیشتر خانم‌ها از فرط خوشحالی و ذوق‌زدگی هنگام خرید این ابزار جدید فقط به مارک آنها توجه می‌کنند و حتی نگاهی هم به مواد تشکیل‌دهنده آن نمی‌اندازند.

این در حالی است که بعضی مواد به کار رفته در رژ لب، لاک ناخن، ریمل، کرم‌های صورت، ضدآفتاب‌ها، دئودورانت‌ها و… می‌تواند به بدن شما آسیب برساند و در طولانی مدت عوارض زیادی از جمله سرطان، اختلالات هورمونی و… ایجاد کند.

پس برای خودتان ارزش قائل شوید در این مقاله با انواع مواد خطرناک آرایشی آشنا می‌شویم.

فتالات در لوازم آرایشی (Phthalates)

فتالات ماده‌ای است که باعث اختلالات هورمونی می‌شود.

معمولا ۲ نوع از این ماده در مواد آرایشی استفاده می‌شود: بنزیل فتالات (BBP) و دی بوتیل فتالات (DBP). فتالات و ترکیب‌های مختلف آن، اثری شبیه به هورمون زنانه استروژن دارند.

اگر زنان باردار در معرض این ماده قرار گیرند، فرزندشان با ناهنجاری‌های مادرزادی در اندام تناسلی ‌متولد می‌شود.

علاوه‌ بر این تاثیر مخرب آن روی کبد، کلیه‌، ریه‌ و غدد جنسی ثابت شده است.

فرمالدئید در لوازم آرایشی (Formaldehyde)

فرمالدئید باعث التهاب و تحریک پوست شده و درصورت تماس مزمن باعث ضعف عمومی بدن می‌شود.

تنفس این ماده موجب ایجاد سردرد، سوزش گلو، اختلال تنفس و بروز علائم آسم می‌شود.

مصرف مقادیر زیاد و طولانی مدت آن باعث ایجاد آثار سمی و سرطان در بدن می‌شود و مقادیر اندک آن نیز باعث تحریک، سوزش چشم و ریزش اشک می‌شود.

مسمومیت، افزایش اسید خون و کاهش شدید حرارت بدن نیز از عوارض جذب فرمالدئید از طریق دستگاه گوارش هستند.

اکسی بنزون (Oxybenzone)

هنگام خرید رژلب یا لیپ استیک حتما برچسب آن را بخوانید تا مطمئن شوید در آن اکسی بنزون به کار نرفته باشد

به‌خصوص در مورد رژ لب‌های ضد‌آفتاب. این ماده می‌تواند باعث ایجاد حساسیت و اختلالات هورمونی شود و به سلول‌ها آسیب برساند.

پارابن در لوازم آرایشی (Paraben)

این ماده به‌طور وسیعی در مواد آرایشی استفاده می‌شود و نوعی نگهدارنده محسوب می‌شود که از رشد میکروب‌ها جلوگیری می‌کند.

همیشه روی برچسب لوازم آرایشی به دنبال واژه paraben یا عبارت‌های propylparaben و ethylparabenباشید زیرا این مواد شیمیایی می‌توانند باعث اختلالات غددی و هورمونی شوند.

فراگرنس در لوازم آرایشی (fragrance)

اگر پوست حساسی دارید سعی کنید از لوازم آرایشی حاوی مواد خوشبوکننده استفاده نکنید.

محصولاتی تهیه کنید که روی برچسب آنها عبارت «fragrance free» چاپ شده باشد.

گاهی‌اوقات این مواد همچنین عطر و ادکلن می‌توانند باعث سردرد، سرگیجه، آلرژی پوستی و تغییرات رنگ پوست شوند.

بوتیل هیدروکسی (Butylated Hydroxyanisole)

بوتیل هیدروکسی نوعی ماده نگهدارنده است.

چندی پیش موسسه ملی سم‌شناسی ایالات‌متحده اعلام کرد این ماده می‌تواند منجر به سرطان شود اما متاسفانه هنوز در بسیاری از مواد آرایشی و بهداشتی مثل رژ لب و خط چشم به کار می‌رود.

بوتیل هیدروکسی تولوئن نیز که یکی از مواد اصلی تشکیل‌دهنده لاک ناخن است و تماس طولانی مدت با آن، علائم جسمی و روانی متعددی ایجاد می‌کند.

سورفاکتانت (Surfactant)

سورفاکتانت از طریق پوست، تنفس و گوارش می‌تواند جذب بدن شود.

این ماده علاوه بر خشکی، التهاب پوست و مخاط، درماتیت آلرژیک، حساسیت چشمی و چروک‌خوردگی سریع‌تر پوست، در صورت مصرف زیاد آثار سرطان‌زایی نیز خواهد داشت. سورفاکتانت در بیشتر مواد شوینده، کف‌کننده، شامپوها و صاف‌کننده‌های مو و لباس نیز استفاده می‌شود.

جذب سیستمیک یا خورده شدن به اشتباه آن می‌تواند آثار داخلی متعددی داشته باشد.

رنگ‌ها

رنگ‌های شیمیایی مختلفی که در محصولات زیبایی و آرایشی به کار می‌روند درصورت رعایت‌نکردن استانداردهای خاص می‌توانند مشکل‌ساز باشند و باعث عوارض پوستی و داخلی شوند.

به‌خصوص در مورد رژ لب که طی روز چندین بار استفاده می‌شود و احتمال دارد با خوردن هر نوع ماده غذایی مقداری از آن نیز مستقیما وارد بدن شود.

لوازم آرایشی

لوازم آرایشی

نکات مهم

مواردی که در اینجا به آن اشاره کردیم، کامل نیست، ولی با همان اطلاعات محدود اگر بر چسب محصولات آرایشی و بهداشتی خود را بخوانید، ممکن است شوکه شوید که حتی در بهترین این محصولات نیز احتمالا یکی از این مواد سمی و خطرناک وجود دارد. اکثر شما به نوعی مشکلات ناشی از استفاده این مواد را تجربه کرده‌اید که این مشکلات گاه در اثر مصرف مداوم و طولانی مدت و گاهی به دلیل اولین بار مصرف ایجاد می‌شوند. سازمان غذا و انجمن دارویی امریکا برای به حداقل رساندن خطرات ناشی از مصرف لوازم آرایشی، رعایت نکات زیر را به همه افراد توصیه می‌کند.

  • قبل از رفتن به رختخواب، صورت خود را از مواد آرایشی پاک کنید. وجود لوازم آرایشی به طور دائم بر روی پوست موجب واکنش‌های حساسیتی و افزایش احتمال خطر می‌شود. حداقل اجازه دهید پوست شما یک شب تا صبح نفس بکشد.
  • به محض اینکه درب لوازم آرایشی را باز می‌کنید در معرض باکتری‌ها قرار می‌گیرند و برخی از مواد نگهدارنده نمی‌توانند با این باکتری‌ها مبارزه کنند؛ پس همواره پس از استفاده از لوازم آرایشی درب آنها را محکم ببندید.
  • افزودن آب به لوازم آرایشی موجب رقیق شدن و کاهش تاثیر مواد نگهدارنده آنها و افزایش احتمال رشد باکتری‌ها می‌شود.
  • مواد کهنه موجب تورم و تحریک پوست می‌شوند، به عمر مفید درج شده بر روی لوازم آرایش دقت کنید.
  • به اشتراک گذاشتن لوازم آرایشی ساده‌ترین روش انتشار باکتری است که می‌تواند تبخال، خشکی و تورم را به راحتی انتقال دهد.
  • در صورتی که پوست‌تان به مواد آرایشی واکنش نشان داد، مصرف آنها را فورا متوقف کنید.
  • از مصرف لوازم آرایشی که تغییر رنگ و بو داده‌اند، خودداری ورزید.
  • قبل از استفاده از لوازم آرایشی دست و صورت خود را کامل بشویید و تمیز کنید.
  • در صورتی که دچار عفونت چشمی هستید، تمامی لوازم آرایش چشم خود را دور بریزید و پس از بهبودی از لوازم نو استفاده کنید.
  • از قرار دادن لوازم آرایشی در معرض نور خورشید خودداری کنید، چرا که مواد نگهدارنده به راحتی تحت نور تجزیه می‌شوند.
  • توجه داشته باشید که واکنش و حساسیت به مواد آرایشی علاوه بر کیفیت، به شرایط پوست و سیستم ایمنی بدن نیز بستگی دارد؛ بنابراین هر چقدر پوست سالم‌تر باشد، احتمال ابتلا به عوارض کاهش می‌یابد. اگر پوست شما دچار خراش، بریدگی، سوختگی و یا جوش است، تا بهبودی کامل از مصرف لوازم آرایشی خودداری کنید.
  • قبل از استفاده از لوازم آرایشی بر روی پوست، کمی از آن‌را پشت بازوی خود تست کنید و در صورت مشاهده هر یک از علائم حساسیت همچون سوختگی، سوزش، خارش و قرمزی، آن را کنار بگذارید.
  • فراموش نکنید که زیبایی درونی و طبیعی بهتر از زیبایی مصنوعی و ساختگی است که عوارض نیز به همراه دارد.
  • پس قبل از خرید محصولات آرایشی و بهداشتی حتما موادی که تشکیل دنده اون محصول هستند رو مطالعه کنید تا به راحتی مواد خطرناک موجود در لوازم آرایشی را تشخیص دهید.

مکان های خرید نامناسب لوازم آرایشی

بیشتر محصولات لوازم آرایش تقلبی که در آنها مواد خطرناک یافت می گردد، لوازمی است که در خیابان ها و مترو توسط دستفروش ها و یا در فروشگاه های آنلاین به صورت قیمت های ویژه به فروش می رسد. بر روی جعبه آنها هم مثل نوع اصل نوشته شده است: تست اجرا شده .

نحوه تشخیص لوازم آرایش جعلی

نکته های مختلفی به شما یاری می نمایند تا محصول تقلبی را تشخیص دهید. به عنوان مثال محصولات تقلبی ممکن است با گرامراشتباه نوشته شده باشند یا اندازه نوشته ها متفاوت باشد و یا حتی یکی از کلمات در آن جا افتاده باشد. بر روی قیمت، کیفیت، بسته بندی، چگونگی فروش و روش پرداخت پول.نیز دقت گردد.

یک نکته ضعف وضربه پذیر در فرهنگ ایران، تمایل به مصرف محصولات آرایشی خارجی است. بسیاری از محصولات ایرانی وصاحب نام به دلیل رعایت استاندارهای مناسب وحفظ آبروی برند خود از مواد معتبر استفاده می نمایند.بر این موضوع تاکید می گردد که در انتخاب مکان فروش و شرکت مربوط به لوازم آرایش دقت گردد.فروشنده های دوره گردی که به طور موقت در یک مکان لوازم بهدشتی و آرایشی را به فروش می رسانند، به وجه مناسب برای خرید این گونه لوازم نیستند. بی دقتی در خرید لوازم آرایش از مکان ها وافراد غیر معتبر وآشنا می تواند فرد را به سوی نتایج جبران ناپذیری بکشاند به طوری که هیچ شکایتی هم نتوانند انجام دهند.

ریسک بالای استفاده از لوازم بهداشتی وآرایشی جلعی

باید مراقب باشیم در این ایام که مسایل مالی سخت شده است، با خریدهای لوازم بهداشتی و آرایشی تقلبی خطرناک خودمان را درمعرض خطرات مختلف جانی قرار ندهیم. خرید لوازم و وسایل تقلبی وغیر اصل دیگر مثل لباس هم خطرزا هست، اما ریسک استفاده از لوازم بهداشتی وآرایشی جلعی خیلی بالا است. زمانی که دستفروشان دوره گرد مترو و کوجه و خیابان قصد دارند شما را با برند های لوازم آرایشی تقلبی و با قیمت کم شما را وسوسه نمایند، دقت کنید که سلامتی و زیبایی ذاتی شما هرگز ارزش ریسک کردن را ندارد. از مخفی کردن لوارم آرایشی مشکوک و تقلبی که در کمد وکیف تان دارید ، خود داری کنید و آنها را در زباله دان بیندازید.

چگونه لوازم آرایشی سالم را انتخاب کنیم؟

همانطور که گفته شد، محصولات آرایشی با ماندگاری بالا، دارای مقادیر زیادی سرب هستند. از این رو توصیه می شود که از مصرف چنین محصولاتی اجتناب نمایید. در خصوص رژلب، هر چه رنگ این محصولات تیره تر باشد، وجود میزان بالای سرب در آنها محتمل تر است.

سازمان غذا و داروی آمریکا خط چشم های سنتی چون Kohl, Kajal, Al-Kahal, Surma و… را خطرناک و حاوی سرب بالا اعلام کرده است. این خط چشم های سنتی در بسیاری از کشورهای دنیا مورد استفاده قرار می گیرند.

لوازم آرایشی معتبر که مواد مصرف شده در تولید آن روی برچسبشان ذکر شده است، فاقد سرب هستند. وزارت بهداشت ایران برای لوازم آرایشی و بهداشتی که حاوی سرب باشند، برچسب فارسی تایید شده صادر نمی کند.

در هنگام خرید لوازم آرایشی، از برچسب وزارت بهداشت و پلمپ بودن آن محصول اطمینان حاصل کنید.  براساس ماده ۱۱ قانون مواد خوردنی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی،  بایستی روی تمام اقلام خارجی برچسب فارسی نویس شامل نام محصول، نام تجاری، تاریخ تولید و انقضا، شماره مجوز ورود از وزارت بهداشت و نام شرکت واردکننده درج شده باشد.

لوازم آرایشی چگونه کنترل و تنظیم می گردد؟

در هر کشور موسسات و مرجعی برای آنالیز این محصولات وجود دارد. در ایران وزارت بهداشت و موسسه ملی استاندارد مسوول این کار است. در آمریکا هم لوازم آرایشی و هم داروها توسط اف دی ای کنترل می شوند. برای داروها سازمان اف دی ای محصولات جدید را در جهت امن بودن و تاثیر گذاری آن قبل از این که اجازه فروش به آنها بدهد، کنترل می نماید در خصوص لوازم آرایشی این چنین نیست. اگر چه اف دی ای بر معتبر بودن لوازم آرایشی اطمینان می دهد اما آنها قدرت آن را ندارند که با آزمایش، این محصولات آرایشی را وارد بازار نمایند.

همچنین سازمان امنیتی هوم لند، و سازمان بهداشت جهانی WHO نظارت ها وفعالیت هایی در این زمینه دارند.

سخن پایانی

شرکت اطلس طلایی ایرانیان پویا یکی از مراکز تخصصی عرضه کننده لوازم آرایشی از قبیل محصولات آرایشی، بهداشتی و پیرایشی مانند: رژ لب، ریمل، خط چشم، مداد ابرو و محصولات مراقبت از پوست مثل انواع لایه بردار، کرم ها و ماسک های مراقبتی و صد ها محصول دیگر است.

این شرکت توزیع کننده محصولات آرایشی، بهداشتی و پیرایشی  هر آنچه برای مراقبت بهتر از پوست و زیبایی هایتان نیاز دارید را در بر گرفته و به همین دلیل نیز دست شما را برای انتخاب آنچه برایتان مناسب تر است باز می گذارد. اگر پس از مطالعه نکاتی که گفته شد برای خرید لوازم آرایشی اصیل و با کیفیت اهمیتی قائلید بد نیست تا کاتالوگ الکترونیکی کل محصولات این شرکت را دانلود کنید و خودتان تصمیم بگیرید.

درباره ما