باکتری های خطرناک در محصولات آرایشی

محصولات آرایشی غیراستاندارد از ویژگی‌هایی چون بوی نامناسب و جدا شدن آب و روغن برخوردار هستند. اگر بعد از مصرف یک ماده آرایشی خارش، قرمز شدن پوست، التهاب پوست را مشاهده کردید باید این محصولات را کنار بگذارید.

شناسایی علت عوارض ذکر شده برای بعضی از افراد دشوار است. این افراد حساسیت های غذایی را عامل این عوارض می دانند. در حالی که دلیل اصلی این عارضه استفاده از لوازم‌های آرایشی غیراستاندارد است. این محصولات بدون رعایت نکات بهداشتی و ضدعفونی کننده صنایع آرایشی و بهداشتی تولید می شوند.

توصیه می‌شود پس از ۳ الی ۴ ساعت لوازم آرایش با صابون‌های مخصوص از روی پوست شسته شوند. باید توجه داشت لوازم آرایشی تقلبی به راحتی از روی پوست پاک نمی‌شود. ماندن بیش از حد کرم‌های غیراستاندارد بر روی پوست باعث لک صورت، پیری زودرس و ایجاد شدن چین و چروک خواهد شد. لذا بهتر است قبل از خواب لوازم آرایش از روی صورت پاک شود. پوست در این مدت زمان خود را بازسازی و شفاف سازی می کند.

طبق تحقیقات دانشمندان لوازم آرایشی شما می توانند منجر به بیماری هایی از جمله سپتی سمی و مننژیت شوند. طبق تحقیقات انجام شده، این امر مشخص شده است که لوازم آرایشی زمین حاصل خیزی برای رشد انواع باکتری های کشنده هستند که می توانند طیف وسیعی از بیماری های کشنده را سبب شوند.

یکی از آن ها انتروکوکوس فیکالیس یکی از اصلی ترین عوامل بروز مننژیت است که در عامل اصلی مرگ تعداد زیادی از کودکان زیر پنج سال در بریتانیا در بین دیگر عفونت ها می باشد. دانشمندان هم اکنون شدیدا به همه هشدار دادند که بعد از نتایج شوک آور حاصل شده از استفاده از هر گونه لوازم آرایشی منقضی شده پرهیز کنید. این هشدار را دانشمندان دانشگاه Metro politan لندن داده اند.

این باکتری های کشنده که آن ها را از لوازم آرایشی جدا کرده اند مسائل مهم سلامتی را سبب می شود. از عفونت های کشنده گرفته تا عفونت های گوارشی، آکنه و مشکلات تنفسی. میکروبیولوژیست Paul Matewele می گوید: همه ی تولیدات مواد آرایشی کهنه ی یافت شده مثل برق لب و رژ لب از نظر انتروکوکوس فیکالیس مثبت بودند. این باکتری یکی از گونه هایی باکتریایی کشنده ی بالقوه می باشد که باعث بروز مننژیت و سپتی سمی می شود و یکی از کشنده ترین باکتری ها برای نوزادان تازه متولد شده می باشد. نتایج این مطالعات صورت گرفته روی پنج گروه از لوازم آرایشی برای زنان و بلاگر های زیبایی در سراسر جهان فرستاده شد. هر پنج گروه تولیدات لوازم آرایشی که یکی از آن ها هنوز هم تاریخ مصرف داشت، شامل سطوح مختلف از باکتری های کشنده و خطرناک بودند. چهار گروه شامل براش رژ گونه، کرم پودر، رژ لب و برق لب که دارای تاریخ مصرف بود تست شدند که هر چهار تای آن ها از نظر انتروکوکوس فیکالیس مثبت بودند.

Laura Byne یکی از کسانی بود که blusher هایی که نه ماه از تاریخ مصرف آن ها گذشته بود را برای انجام آزمایش برای  دانشمندان فرستاد. این زن بیست و شش ساله بیان کرد : واقعا از اینکه لوازم آرایشی ام حاوی باکتری هایی بودند که عامل بروز مننژیت و سپتی سمی هستند شوکه شدم. من از نوع نگه داری آن ها تا قبل از انقضا ان مطمئن هستم اما حتی برای یک دقیقه نیز فکر نمی کردم که با گذشت چند ماه از انقضا آن این لوازم سرشار از این عفونت های کشنده باشد. یک کرم پودر تاریخ مصرف گذشته که چهار ماه از انقضا آن می گذشت نیز از منچستر ارسال شد. که طبق گفته ی فرستنده او کاملا وسایل آرایشی اش را خوب نگه داری می کرده است و به بهداشت آن اهمیت می داده است، اما اصلا فکرش را هم نمی کرد که تنها با گذشت چند ماه کوتاه دور انداختن ان ضروری باشد. اما واضح است که کاملا در اشتباه بوده است. قطعا از این به بعد لوازم منقضی شده را فوری دور ریخته و در این باره دقت بیشتری می کند. بر طبق این تحقیق می توان فهمید که فاکتور های ریسک دار سلامتی زیادی در لوازم آرایشی وجود دارد. زنان باردار و مادرانی که فرزندان کوچک دارند باید شدیدا نسبت به نگه داری لوازم آرایشی منقضی شده بعد از انجام این تحقیق و کشف این باکتری کشنده محتاط باشند. به طور کل شش نوع باکتری مختلف در پنج دسته مواد آرایشی روزانه تست شده و یافت شدند.

محققان دانشگاه آستون واقع در بیرمنگهام انگلیس دریافتند لوازم آرایشی که تاریخ مصرف آن‌ها منقضی شده و اسفنج‌های مورد استفاده برای آرایش که به صورت دوره‌ای پاکسازی نمی‌شوند، به محل تجمع باکتری‌های خطرناک مانند Escherichia coli و Staphylococcus aureus تبدیل می‌شوند.

به گزارش مدیکال اکسپرس، در این تحقیقات، نمونه‌های ۴۷۶ محصول آرایشی که توسط داوطلبان اهدا شده بود، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و  مشخص شد بین ۷۰ تا ۹۰ از این محصولات آلوده به انواع باکتری هستند. بر اساس این بررسی‌ها، اسفنج‌ها از آلوده‌ترین محصولات آرایشی محسوب می شوند.

محققان توانستند در میان باکتری‌های موجود در محصولات آرایشی و به ویژه اسفنج‌ها سه نوع باکتری خطرناک موسوم به  Staphylococcus aureus، Escherichia coli و Citrobacter freundii  را بیابند که به ترتیب موجب عفونت پوست، مسمومیت غذایی و عفونت مجاری اداری می‌شوند

علاوه بر این، اسفنج‌ها با ۵۶.۹۶ درصد آلودگی قارچی، رکورددار آلودگی محصولات آرایشی به قارچ بودند. به گفته محققان برای استفاده از اسفنج‌های آرایشی ابتدا باید آن‌ها را مرطوب کرد و این سطح مرطوب، بستر مناسبی برای رشد قارچ‌ها محسوب می‌شود. علاوه بر این بر اساس خوداظهاری داوطلبان، ۲۷.۳ درصد از محصولات آرایشی در حمام و در مجاورت سرویس بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرند که احتمال آلوده شدن آن‌ها را به فضولات افزایش می‌دهد.

همچنین ۲۸.۷ درصد از محصولات روی زمین می‌افتند که موجب افزایش احتمال آلودگی آن‌ها به انواع باکتری می‌شود. این آمار در مورد اسفنج‌ها بدتر است. در واقع ۳۵.۶ درصد از اسفنج‌ها در حمام و سرویس بهدشتی مورد استفاده قرار می‌گیرند و ۶۴.۴ درصد از آن‌ها روی زمین می‌افتند.  گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Journal of Applied Microbiology  منتشر شده است.