کدام لوازم آرایش را دور بریزیم

لوازم آرایش | آیا وسایل آرایش هم تاریخ مصرف دارند و باید آن‌ها را بعد از تاریخ معینی دور انداخت؟ احتمالا بسیاری از خانم‌ها مواد آرایش‌شان را بسیار دوست دارند وگاهی رنگ بعضی از آن‌ها آنقدر برایشان زیباست که به هیچ وجه دوست ندارند هیچ کدام را دور بیندازند اما باید بدانید بعد از مدتی در لوازم و مواد آرایشی شما اتفاقاتی میافتد که دیگر برای استفاده مناسب نیستند چون تبدیل به یک بستر خوب برای رشد باکتری ها شده‌اند.

معمولاً تاریخ مصرف هر وسیله آرایشی به نوع آن بستگی دارد. وسایل آرایشی مایع، کرمها و پنکک ها اغلب سریع تر از پودرها و لوازم آرایشی مینرال فاسد و آلوده می شود ولی فقط نمی توان به این جنبه اکتفا کرد.

مواد تشکیل دهنده یک وسیله آرایشی نیز بر سرعت فسادپذیری آن تاثیر دارد.

نوع بسته بندی کالا نیز در فسادپذیری یا عمر طولانی تر آن نقش دارد، زیرا بعضی از بسته بندی ها ایمن تر از بقیه است.

ظروف لوله ای که اغلب برای ریمل، بعضی کرمهای آرایشی و رژ لب ها استفاده می شود، بیشتر از قوطی های شیشه ای یا قوطی های دهان گشاد و تیوب های دهانه سوزنی میکروب می گیرد.

جنس این ظروف از اهمیت بسزایی برخوردار است.

به طور معمول خانم ها در دور انداختن این ابزار خساست به خرج می دهند اما باید بدانند که آنها هم مانند مواد غذایی تاریخ انقضا دارند و اگر تاریخشان بگذرد نمی توان دیگر آنها را استفاده کرد و در صورت استفاده می تواند عوارض جدی بر روی پوست بگذارند و بعضی از آنها سرطان زا هستند.

فاسد شدن لوازم آرایش

لوازم آرایشی ، عطرها و کرم های پوستی که تاریخ مصرفشان سپری شده باشد و همچنان استفاده شوند ، احتمال بروز التهاب و عفونت را در شما کاهش می دهند. محققان علت بروز این مشکل را وجود هوا و باکتری در این محصولات بیان می کنند.

لوازم آرایشی که استفاده چند منظوره دارند مثل فرچه هایی که رژ لب یا سایه را روی پوست پخش میکنند می توانند اثرات این موارد را بیشتر کنند چون میکروب ها را بین پوست لب و چشم ها منتقل و ایجاد آلرژی و حساسیت را تشدید می کنند.

تاریخ انقضا :

این ساده ترین و ابتدایی ترین نشانه فاسد شدن است. همیشه قبل از استفاده از لوازم آرایشتان ، تاریخ آن را چک کنید که منقضی نشده باشدو همیشه سعی کنید لوازم آرایشی را خریداری کنید که تاریخ تولید تازه تری دارد. اما همیشه به تاریخ انقضا بسنده نکنید .

این تاریخی که روی محصولات نوشته می شود در بهترین حالت نگهداری آن پیش بینی شده است اما گاهی شرایطی ایجاد می شود که یک محصول قبل از سر رسیدن تاریخ انقضا به دلیل نگهداری و حمل نادرست ، دچار فساد و آلودگی های مختلف می شود .

نکات مهم در هنگام استفاده از لوازم آرایش  :

بو و رایحه :

| درمورد بو و رایحه ای که محصولات آرایشی دارند باید بوی اولیه آن را به خاطر داشته باشید و هر گونه تغییر نامطبوع را جدی بگیرید و بررسی کنید. اغلب مواد آرایشی دارای رایحه و عطری مطبوع هستند که به مرور ممکن است کم و کمتر شود ، اما اگر بدبو و اذیت کننده شد بدانید که فاسد شده است.

شکل طبیعی کرم های مختلف آرایشی و بهداشتی ، ضد آفتاب ها و مواد و پودرهای آرایشی ازجمله مواردی است که همه ما می شناسیم. تغییر در انسجام این مواد می تواند از نشانه های فاسد شدنشان باشد. مثلا سفت و خشک شدن ماده ، چسبنده شدن آن ، جدا شدن روغن و آب از بافت اصلی ، شل و رقیق شدن آن ، نشانه های اصلی این فاسد شدن ها و تغییرات شیمیایی در مواد انها می باشد.

تغییر رنگ :

تغیر رنگ درمحصولات آرایشی در طول مدت استفاده مسئله بسیار طبیعی ای می باشد و کمی زردتر شدن ماده آرایشی به دلیل قرارگیری در معرض نور خورشید و روشنایی ، دور از انتظار نیست . به عنوان مثال اگر پودر آرایشی شما به تدریج قهوه ای – شکلاتی به خود گرفت یا یک تغییر رنگ غیر طبیعی کند با کمی دقت متوجه آن خواهید شد. بهتر است لوازم آرایشتان را در جعبه خود نگهداری کنید. این جعبه ها کاملا  از ورود نور و رطوبت جلوگیری میکنند.

تغییر بافت لوازم آرایشی

 به جرئت می توان مهم ترین نشانه لوازم آرایش فاسد را تغییر شکل و بافت محصولات آرایشی دانست. همه ما شکل طبیعی و اولیه محصولات آرایشی و بهداشتی را می شناسیم. بر همین اساس می توانیم هر گونه تغییر در انسجام و شکل آن شامل سفت و خشک شدن ماده، چسبنده شدن آن، جدا شدن روغن و آب از بافت اصلی، شل و رقیق شدن آن را که از نشانه های اصلی فاسد شدن لوازم آرایشی هستند، را شناسایی کنیم. بنابراین شما هم اگر در بافت لوازم آرایشی خود هر کدام از موارد مذکور را مشاهده کردید، نسبت به سالم بودن لوازم آرایشی خود شک کنید و مطمئن باشید که آن ها به هر علتی فاسد شده اند. به عنوان مثال خشک شدن ریمل، خط چشم یا سفت شدن رژ لب به گونه ای که رنگدانه های آن روی لب ننشیند، همگی نشانه های فاسد شدن لوازم آرایش هستند. همچنین ایجاد لایه های گچی روی محصولات پودری نظیر پنکیک، سایه و.. نشان دهنده منقضی شدن آن لوازم هستند. تغییر بافت در محصولات آرایشی مایع مانند خشک شدن، گلوله گلوله شدن و سفت شدن نیز نشانه ای از فاسد شدن لوازم آرایش است.

مشاهده نقاط و لکه های سیاه یا خاکستری روی سطح لوازم آرایشی

بدون شک تمامی لوازم آرایشی در معرض آلودگی قرار دارند، اما آن دسته از محصولات آرایشی که سطح وسیع تری دارند مانند کرم هایی که بسته بندی آن ها به شکل تیوپی و پمپی نبوده و به شکل کاسه ای است یا آن محصولاتی که بهره بردن از آن ها مستلزم استفاده از انواع پدها و براش های آرایشی می باشند، در معرض آلودگی های میکروبی بیشتری هستند و به راحتی می توانند باکتری ها را روی سطح خود پرورش دهند. حال اگر هر نوع باکتری یا قارچی روی سطح هر کدام از لوازم آرایشی رشد کند، منجر به تشکیل نقاط و لکه هایی به رنگ های سیاه یا خاکستری می شود. بنابراین اگر این لکه ها را روی هر کدام از لوازم آرایشی خود نظیر کرم پودر ها یا حتی رژ لب ها و مدادهای لب مشاهده کردید، باید بدانید که این موارد از نشانه های لوازم آرایش فاسد بوده و لوازم شما دیگر قابل استفاده نمی باشند.

محصولات آرایشی به طور معمول تقریبا چقدر عمر میکنند؟

ساده ترین نشانه های لوازم آرایش فاسد ، اتمام تاریخ انقضای آن هاست. بنابراین همواره باید قبل از استفاده از هر گونه لوازم آرایشی، تاریخ انقضا آن را چک کنید. تاریخی که روی محصولات با عنوان تاریخ انقضا نوشته می شود، برای زمانی است که آن مواد در بهترین و استانداردترین شرایط نگهداری شده باشد. بر این اساس ممکن است، یک محصول آرایشی قبل از آن که تاریخ انقضایش سر برسد، به دلیل نگهداری نادرست فاسد شود. با این وجود بسیار کم پیش می آید که روی بسته بندی تمامی لوازم آرایشی تاریخ انقضا قید شود و فقط روی جعبه آن عددی روی یک تصویر کاسه قید شده که نشان دهنده این است که به محض باز کردن پلمپ محصول تا چه مدت می توان از آن استفاده کرد. به عبارت دیگر بعد از گذشت مدت زمان ذکر شده، لوازم آرایش فاسد شده و به هیچ عنوان نباید از آن استفاده نمود.

اینجا ممکن است این سوال در ذهنتان مطرح شود که اگر روی بسته بندی لوازم آرایشی خریداری شده نه تنها تاریخ انقضا ذکر نشود، بلکه مدت زمان استفاده هم قید نشده باشد، از کجا باید بدانیم عمر لوازم آرایشی مان چقدر است؟

برای پاسخ به این سوال در ادامه این مطلب طول عمر هر یک از لوازم آرایشی ذکر شده است. دقت کنید که تاریخ های ذکر شده تنها برای زمانی است که هر کدام از این لوازم آرایشی برای اولین بار از پلمپ خارج و مورد استفاده قرار گرفته باشند. پس از گذشت این مدت زمان، هر کدام از این لوازم آرایش فاسد و غیرقابل استفاده هستند.

لازم به ذکر است تاریخ های ذکر شده تقریبی هستند و بستگی به کیفیت مواد اولیه و ظروف مصرفی می توانند بیشتر یا کمتر نیز باشد.

شیوه نگهداری از لوازم آرایش

مدت زمان‌های قیدشده در بالا حداکثر زمانی است که می‌توانید از یک محصول آرایشی استفاده کنید، به شرطی که این محصول در شرایط مناسب نگهداری شده باشد، اما لازم است تعریف درستی از شرایط مناسب داشته باشیم. برای این منظور باید به این نکات توجه داشته باشید:

  • محصولات آرایشی را باید در محیطی خشک و دور از رطوبت نگه دارید، زیرا رطوبت احتمال رشد باکتری‌ها را در محصول آرایشی افزایش می‌دهد. بر این اساس حمام و توالت مکان‌های مناسبی برای نگهداری محصولات آرایشی نیست.
  • هنگام خرید بیشتر محصولات تیوپی و پمپی را انتخاب کنید. محصولات کاسه‌ای در مقایسه با انواع دیگر بیشتر در معرض آلودگی قرار دارند و طول مدت مصرفشان کاهش می‌‌یابد.
  • بعد از مصرف محصولات در آنها را محکم ببندید. در غیر این صورت احتمال اکسیده شدن محصولات افزایش می‌‌یابد.
  • قبل از مصرف کرم‌های کاسه‌ای حتما دستانتان را بشویید.
  • پدهای آرایشی و فرچه و قلموهای آرایشی‌تان را هر از گاهی بشویید.
  • هرگز محصولات آرایشی و ابزارهای آرایشتان را با کسی شریک نشوید.

 خرید لوازم آرایش از فروشگاه‌های معتبر آرایشی و بهداشتی

استفاده از لوازم آرایش با تاریخ قدیمی گاهی به دلیل بی توجهی و عدم آگاهی اتفاق می‌افتد. اما بسیاری از افراد هنگام خرید نیز توجهی به تاریخ انقضا محصولات ندارند. به همین دلیل محصولاتی را خریداری می‌کنند که بدون تاریخ دقیق است. اگر شما نیز تا امروز حساسیت زیادی به استفاده از لوازم آرایش با تاریخ مشخص نداشته‌اید، می‌توانید از این پس با کنجکاوی بیشتر لوازمی را خریداری کنید که کاملا استاندارد هستند.

برای اینکه اطمینان کاملی از لوازم آرایش خریداری شده داشته باشید، بهتر است فروشگاه‌هایی را انتخاب کنید که پیشینه فروش درخشان دارند و نام‌هایی معتبر و آشنا هستند. شرکت اطلس طلایی ایرانیان پویا یکی از این نام‌های معتبر است. برندهای زیرمجموعه شرکت اطلس طلایی ایرانیان پویا علاوه بر عرضه محصولات باکیفیت و متنوع، لوازم آرایش با تاریخ انقضا و ساخت دقیق را در اختیار شما خواهد گذاشت.